Análisis de la metodología de aprendizaje colaborativo en la impartición del módulo de Formación y Orientación Laboral (FOL).

  1. Soto-Cid, Javier 1
  2. Silva-Gómez, David 2
  3. Lago-Cancelo, María Isabel
  4. Gómez-Cantorna, Cristina
  5. Vidal-Tubío, Rosa Ana 3
  6. Alfonso Fernández-Vázquez
  1. 1 Licenciado en Administración y Dirección de Empresa y Formador Freelance
  2. 2 Experto en economía social y Formador Freelance
  3. 3 Graduada en Educación social, Mediadora y Formadora Freelance
Revista:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Os Institutos de Ciencias da Educación

Número: 25

Páxinas: 207-218

Tipo: Artigo

DOI: 10.15304/IE.25.2302 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Innovación educativa

Resumo

The process of teaching and learning in the field of vocational training has as its main goal the acquisition of a range of skills that will qualify students to satisfactorily perform their professional work. The module called Labour Guidance and Training, is in every cycle of Initial Vocational Training; it is focused on a number of transferable skills of professional character as well as skills and knowledge related to job performance in any context. Given the specificity of this training module and the absence of explicit references in the current legislation on the most appropriate methodology for teaching, the authors of this article decided to investigate the suitability of using collaborative methodology. Since many authors are pointing out the benefits of this methodology such as the development of communication and socioaffective skills, we have analyzed through a qualitative research the possibility of using that methodology in teaching Labour Guidance and Training module.DOI: http://dx.doi.org/10.15304/ie.25.2302

Referencias bibliográficas

  • Barkley, E. F., Cross, K. P. y Howell, C. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Secretaría General Técnica del MEC, Ediciones Morata.
  • Bravo, C., Redondo, M., Verdejo, M. y Ortega, M. (2008). A framework for process–solution analysis in collaborative learning environments. Int. J. Human-Computer Studies, 66, 812–832. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2008.08.003
  • Callado, C. V., Aranda, A. F., y Pastor, V. M. L. (2014). Aprendizaje cooperativo en educación física. Movimento: revista da Escola de Educação Física, 20(1), 239-259.
  • Cobos, R. y Pifarré, M. (2008). Collaborative knowledge construction in the web supported by the KnowCat system. Computers & Education, 50, 962–978. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j. compedu.2006.09.009
  • Collazos, C., Guerrero, L., Pino, J., Renzi, S., Klobas, J... y Bravo, C. (2007). Evaluating Collaborative Learning Processes using System-based Measurement. Educational, Technology y Society, 103, 257-274.
  • Colomina, R., y Remesal, A. (2015). Social presence and virtual collaborative learning processes in higher education. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 38(3), 647-680. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2015.1054664
  • Cross, K. P. (1999). Learning is about making connections. Mission Viejo, CA: League for Innovation in the Community College.
  • Díaz Barriga, F. y Morales, L. (2008). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales: un modelo de diseño instruccional para la formación profesional continua. Tecnología y Comunicación Educativas, nº 47-48, 4-25. Recuperado de http://giddet.psicol.unam.mx/giddet_ie/prod/ articulos/tyce_aprendizaje_colab.pdf
  • Fiechtner, S. B. y Davis, E. A. (1984). Why some groups fail: A survey of students’ experiences with learning groups. Journal of Management Education, 9(4), 58-73. DOI: http://dx.doi. org/10.1177/105256298400900409
  • García-Valcárcel, A., Hernández, A., y Recamán, A. (2012). La metodología del aprendizaje colaborativo a través de las TIC: una aproximación a las opiniones de profesores y alumnos. Revista Complutense de Educación, 23(1), 161-188. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ RCED.2012.v23.n1.39108
  • García-Valcárcel, A., y Basilotta, V. (2015). Evaluación de una experiencia de aprendizaje colaborativo con TIC desarrollada en un centro de Educación Primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 51. Recuperado el 07/10/2015 de http://www.edutec.es/revista
  • Johnson, D. W., Johnson, R. T., y Smith, K. A. (1991). Cooperative learning: Increasing college faculty instructional productivity. ASHE-ERIC Higher Education Reports, nº 4. Washington, DC: George Washington University.
  • Real Decreto 1147/2011, de 29 de julio, por el que se establece la ordenación general de la formación profesional del sistema educativo. Boletín Oficial del Estado, 30 de julio de 2011, nº 182, 86766-86800.
  • Slavin, R. E. (1996). Education for all. Exton, PA: Swets & Zeitlingez.